søndag 13. februar 2011

On the way to Copenhagen

Vi dro med toget kl 14.26 og fredagen skulle vi sove hos Kims onkel Jan og hans kone Gitte og deres sønn Christian i Gentofte. Vi fikk en utrolig varm velkomst, kjempe hyggelig, men en av de beste middager (dansk: aftensmad) jeg har hatt i lang tid, med Entrecote, med fløde champigon saus, stekte små poteter og en nydelig salat til med advocado i. Kjempe godt, og så utrolig koselig. Å kjempe koselig at vi fikk et par timer med Christian før det var hans senge tid.



(litt dårlig bilde, men her blir han gynget av Kim og holder på å le seg ihjel. Kanskje derfor bilde er så uklart for jeg står selv å ler)

Kim måtte så kjøre onkel Jan til legevakten (dansk:skadestuen), fordi han før på dagen hadde klemt hånden så veldig at den utover kvelden hadde hovnet opp noe så forferdelig.
Alle danskerne var tydligvis hjemme og så X Factor ferdig, for de var hjemme allerede innenfor en time (de hadde ellers pakket niste med bl.a en øl vær, og forberedt på et par timers venting), Gitte og jeg hadde kun fått drukket et halv glass vin og sjaset litt før de kom hjem igjen. Heh. Jan slapp heldigvis for gips, men den var kraftig forstuet så det var godt bandage på og et par uker sykemelding. Noe som er ganske krise for onkel Jan hvor "tid er penger"! Hehe. Kvelden var iallfall utrolig koselig vi falt alle i godt snakk med en god rødvin og is! Kim og jeg sov iallfall god oppe på hemsen deres. Tusen takk Jan og Gitte for et koselig opphold. Vi kommer gjerne igjen.

Turens anbefaling: Dersom dere skal ta tog over lengre strekninger, så for all del, spander dere selv de 30 kr på en plass billett! Det er jo så irriterende å skal flytte seg flere ganger på turen fordi andre har "betalt" for den plassen, enda værre er det for oss som faktisk så har "betalt" for den plassen skal stå å vente på at vedkommende skal pakke alt datautstyr sammen, ha med seg de store vinterjakker og alle bagasje med. Et tog har iallfall ikke mye plass å rykke rundt på! ;)

Så dersom utenlandske skal reise med tog i Danmark kan dere gå inn på http://www.dsb.dk/ og kjøpe billett og plass billet ;)

Kim og jeg var iallfall at vi her hadde spandert på oss de 60 kr, for etter at vi hadde fått plassen våres (etter vedkommende hadde pakket sammen sin data, og boken om "min siste vilje dersom jeg falder i tjeneste") og ikke skulle flytte rundt med alt våres grej de neste par timer. Værre var det for de to piker som måtte stå oppe, og som valgte og gjøre det akkurat der vi satt og snakket højt og lo! Nøj hvor kan jeg bli irritert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar