lørdag 7. mai 2011

Jordmor

Hardt å være hjemme igjen, hehe, sto opp 06.45 og kjørte opp i byen og kjøpte rundstykker så Donna og Sigurd kunne få en ordentlig frokost før de skulle kjøre oppver. Litt trist og si farvel, når vi har hatt en god uke sammen. Håper det ikke er så lenge til jeg kommer meg en tur hjem til Norge.

Sovna et times tid etter de dro, var litt vanskelig å ta seg sammen, men hadde time hos jordmor kl 11 00 i Esbjerg, så opp måtte jeg. Kom meg til jordmor, visste egentlig ikke hva jeg skulle forvente, men kom inn og samtalen startet med at det var nye regler på vei, at fødende nå blir sent hjem innenfor 24 timer etter fødsel! Men hun skulle nok holde meg underrettet. Resten av samtalen gikk til å snakke om kost og motion undergraviditeten..... Med andre en masse ting jeg har hørt før og ved så utrolig godt. Ja for jeg skulle jo ikke glemme at jeg er på grensen til overvektig, så jeg skulle virkelig passe på meg selv, også visste hun meg alle mulige tips osv.. "Ja om jeg drikker kaffe, te eller cola?"... "tja sier jeg, jeg drikker litt tee av og til, og litt cola light", " ja maks 3 kopper om dagen!"... Husk å motioner, få din puls opp i minst 30 minutter om dagen, gjerne ta en cykel tur, og kanskje noen turer i svømmehallen når jeg blir tyngre, ja for de har slike timer nede i Esbjerg for gravide! Ja, husket jeg nå å ta vitaminer og jern! Og at jeg tatt folsyre frem til uke 10 og før graviditeten! (så måtte jeg jo si at nej det hadde jeg jo ikke for graviditeten var ikke helt planlagt, men begynte jo å ta dem samme dag jeg fant ut jeg var gravid  ca 4 uker på vei, og fikk et sånn "åja blikk) Puha. Skulle bare sakt at jamen jeg er norsk og der skal man ikke ta jern før du har fått det anbefalt av legen! Grr... (... ja jeg tar jern) Det var egentlig det..

Jeg må ærlig innrømme at jeg gikk ut av senteret med en veldig mærkelig følelse i kroppen... Jeg følte meg som en dårlig mor, som gjorde alt galt og bare var tykk... Syntes ikke det kom så mye positivt ut av samtalen, eller at hun var positiv i det hele tatt. Skal jeg bytte jordmor, eller gi det en sjangse mere, jeg tenker OK, jeg er jo ikke tynn så det er kanskje en normal prosedyre de skal igjennom og fortelle hvor viktig kost og motion er? Tror jeg gir det en sjangse mere, neste gang er 9.juni, til gruppe samtale, dvs at det også er ei anna ei der, som er ca like langt som meg.. Puha.

Uansett kan ikke jordmoren ta fra meg gleden over å være gravid! Jeg går bare vær dag og merker på magen, er det bevegelse jeg kan merke eller er det bare innbilning? Jeg har kun dette ene bilde fra scanningen, men syntes allerede den ser fantastisk deilig ut! Dette halvåret kan ikke gå fort nok!


Mor og fars baby <3


2 kommentarer:

  1. Kjære, kjære Charlotte - ikke ta det så tungt det som jordmoren sa. Noe av det er ho nesten lovpålagt å si, men hvis ikke kjemien blir bedre mellom dere så er det veeeldig lov å bytte jordmor!! Du skal nemlig nyyte svangerskapet og riktig glede deg til den lille, deilige skatten kommer!! :-))
    Og for en fantstisk og flott tid dere har foran dere nå! <3 Bare gled deg over din voksende mage og alle bevegelser!
    Vær aktiv og sov mye!! :-).....uten dårlig samvittighet!! Det er nemlig noe mødre er supergode til å ha - bare skyv den vekk, det er bare tøys og tull altså!!
    Må bare si st det var et fantastisk bilde av det lille vidunder - så klart og tydelig!! <3
    Hjertelig til lykke, begge to! :-)

    Og ikke bekymre deg, vennen min - du kommer til å bli en fantastisk mamma!!!....du har jo lært av den beste! <3

    Er glad på deres vegne og gleder meg til å treffe og superknusekose denne lille skatten ved første anledning!!
    Stor gratulasjonsklem fra Merete

    SvarSlett
  2. Charlotte08 mai, 2011

    Tusen takk Merete. Nej jeg tenker litt sånn jeg også, for er man kraftig så skal man jo passe på og legen skal jo ikke bare feje det under en stol. hehe, men alt dette hadde jeg liksom snakket med hos legen første gang, så man gider jo ikke å høre det flere ganger, når man også prøver. Hehe..

    Men jeg gir det en sjangse mer. Problemet er bare visst man irriterer seg over personen, hva kan jeg ikke så finne på å si under en fødsels visst hun står å irriterer meg. Hahaha..

    Men ellers nyter jeg bare graviditeten, og går å inbiller meg iallfall at jeg mærker en del bevegelse. hehe...
    Ja bilde var bare helt fantastisk. Mamma spurte først om det var 3D. Hehe.. Men jo det var veldig klart, og det påpekte sykesøsteren og et par andre venniner som også har vært til scanning.

    Ja jeg vil nok elske å vise den frem også. Hehe.. <3

    Stor klem

    SvarSlett