mandag 23. mai 2011

Stor Bededag

Fredag d. 20. mai, hadde Danmark helligdag, som de kaller Stor Bededag. Denne helligdag faller alltid 4.fredag etter påske.
Stor bededag var en dag hvor prestene i kirken brukte ekstra tid på bønn, og borgerene fastet. Dagen ble innført i 1686 av erkebiskopen Hans Bagger.

I dag er jo dagen ikke på samme måte, men de "veldig" kristne tenker kanskje en ekstra gang over dagen, og tar en ekstra bønn eller to?!
Kvelden før Stor bededag, er det også mange familier som samles å får varme hvedeknopper til "aftenskaffen" (ligner boller egentlig). Mange konfirmasjoner blir holdt Stor Bededag, så for mange er dette en riktig travel dag.

Kim og jeg har faktisk ingen konfirmasjoner vi skulle til i år, så vi sov litt lenge før vi dro på Korskro Hestemarked. Dette er også en tradisjon som holdes Bededagsweekenden. Dette er et STORT loppemarked hvor hvem som helst kan leie seg en plass og selge alt mellom himmel og jord. Korskro Hestemarked har vært helt siden "de gamle dager" og derfor heter Hestemarked, hvor det var mer vanlig å handle med dyr. Det er stadig et lite hjørne med dyr, i dag er det ikke så mye de "store dyr", men mer folk som har med hundevalper, kaniner, fugler osv. Kim og jeg for eksempel, kjøpte et par skilpadder for noen år siden. Hehe..

Jeg fant ikke noe særlig i år, men Kim fant litt "dill" pluss han fikk kjøpt noe fiskeutstyr som han var veldig fornøyd med! (dette var ikke brukt, er mange av de "små" butikker som også har "bod" der ute, så man kan også kjøpe mye nytt!)

På vei hjem var vi innom Kims kusine, som er blitt en utrolig god vennine av meg, samt hennes kjæreste er blitt en utrolig god fiskekamerat til Kim, så Kim ville gjerne forbi å vise hva han hadde kjøpt. Hehe.. Det skal også nevnes at været var utrolig godt denne dag, så mitt singlettskille er blitt enda værre! (gruer meg til jeg skal ha på min "stropløse" kjole til bryllupet jeg skal i :/)

Da vi kom hjem gikk vi i gang med å klippe gress, og luket ugress i blomsterbeddene! Puha et større arbeide. Hehe.. Men vi kom igjennom og koste oss egentlig med det. Mens vi gjorde havearbejdet, tente vi også grillen og fikk noe deilig grillmat. Jeg koser meg!

Legger ut noen bilder av haven, (som jeg bl.a har lovet noen familiemedlemmer som ikke har vært her enda) vet det ikker er så pent på terassen våres, men vi kan ikke helt bestemme oss for hvor ronsestativet skal så, så det står foreløpig der når vi klipper gresset. Ellers så ønsker jeg meg også noen flere blomster, samt har vi snakket om en liten bålplass i den ende av haven :) Også skal vi plassere ronsestativet en plass, hvor vi også vil ha en sandkasse ol. ved siden av. Kim drømmer, og har store planer også om å lave en havedam som bl.a de større skillpaddene kan være i :) Og ikke glem fotballmålet som det også skal være plass til! Ingen tvil om at vi har drømmer og planer! Bare synd at nesten alt koster! :(



Framsiden av huset



Også rundt, hvor terassen ligger med dør fra kjøkkenet



For å gi en liten indikasjon over hvor langt/stor gressplen vi har



Et hygge bilde av mine blomster krukker utenfor hoveddøren. (Nej det er ikke hoveddøren som de står bokstavligtalt foran. hehe.. Dette er en dør vi aldri bruker, så den blir med tiden muret igjen)

1 kommentar:

  1. Ta en liten tur i solarium så for du vekk skillet.

    SvarSlett